חלוקת חלל, תקציב, תאורה ועוד

חלוקת הבית לחללים שונים
כולנו מכירים את החלוקה המוכרת לפי סלון, מטבח, חדרי שינה ומקלחות אבל ישנן דרכים נוספות להגדיר אזורים בבית מלבד קירות ודלתות,. שימוש באמצעים אחרים ירחיב את מגוון האפשרויות ויאפשר יצירת חללים גדולים ומרווחים יותר, מעבר נוח בין האזורים, גמישות, אפשרות לשינויים מאוחר יותר במקרה הצורך, עיצוב מעניין יותר ואפילו חסכון בעלויות.

להלן כמה דוגמאות לדרכים שונות להגדרה של חללים:
  • באמצעות הגבהה/הנמכה של מפלס הריצפה או התקרה - ריצפה שקועה מעט או מוגבהת, וכנ"ל לגבי התקרה יגדירו את החלל המדובר מבלי הצורך להפריד עם קירות. יכול להתאים למטבח, סלון, חדר משפחה/טלוויזיה
  • מחיצות - קירות בגובה חלקי ומחיצות דקורטיביות מסוגים שונים יכולות גם הן לסמן אזור והן אינן חוסמות מעבר של אור, קול ואוויר ואינן יוצרות חלל קטן וסגור. יעיל מאוד ליצירת מבואה בבתים בהם הכניסה היא ישר לתוך הסלון או המטבח,  או להפרדה מסויימת בין המטבח לסלון.
  • חלוקה באמצעות צבעים וגוונים - צביעה של קיר בגוון או טקסטורה שונה, הדבקה של טפט על חלק מקיר המשויך לאזור אותו רוצים לבדל, בחירה של גוון שונה בריהוט וכדומה. מתאים מאוד להדגשה של חללים באזורים משותפים כשרוצים לשמר את המעבר החופשי ותחושת המרחב. מתאים לפינת טלוויזיה ליד סלון, פינת אוכל וסלון, אזור "השינה" לעומת השולחן עם המחשב בחדר ילדים וכדומה.
  • תאורה - המיקום, העוצמה, הכיוון, המיקוד, הגוון וכמובן הגודל והמראה של גופי התאורה, יכולים גם הם לבדל אזור אחד ממשנהו. זוהי דרך עדינה ליצור את הבידול מבלי להעמיס על החלל והמאפשרת לשמור על מראה נקי ואחיד.
  • מיקום וכיוון הצבת הריהוט - מאפשרים ליצור תחושה של חלל אחד פתוח או חללים קטנים יותר עם מספר מרכזים, הם גורמים לנו להזיז את המבט בהתאם לכיוון אליו הם מופנים, מקוונים אותנו לישיבה בהתאם לאופן בו הם מקובצים ויוצרים הגיון וסדר בחלל. בכך הם מאפשרים לנו להגדיר אזורים עם אפשרות לשינויים ככל שיעלה הרצון והצורך.
  • סגנון הריהוט - סגנון ריהוט שונה למטרה שונה יכול בהחלט ליצור הפרדה ועניין. יש להיזהר כמובן מיצירת עומס של סגנונות ולהקפיד בהתאמה בשילוב בינם.
כל אלו כמובן דוגמאות בלבד. המגוון הוא רחב והבחירה תלויה בהעדפות האישיות שלכם. מה שיתאים לאחד, לא בהכרח יתאים לאחר. מה שמתאים בבית אחד לא בהכרח יתאים בבית אחר.
תאורה
לתאורה בבית מטרות נוספות מלבד לספק לנו אור. כפי שכבר ראינו בסעיף הקודם, תאורה יכולה אפילו להגדיר חללים. אבל זה לא הכל. תאורה יכולה ליצור אווירה, למקד תשומת לב, לטשטש פגמים ואף ליצור אשליה מסויימת ביחס לגודל החלל.
כמות האור, הגוון שלו, הטמפרטורה שלו, העוצמה והמיקוד הם גורמים שיש להם השפעה רבה ויש לתת עליהם את הדעת בעת התכנון. היבט נוסף שיש לתת עליו את הדעת הוא החיסכון באנרגיה. 

נקודות למחשבה ובחינה בעת תכנון התאורה:
לתשומת ליבכם - זוהי רשימה חלקית בלבד ומתייחסת לנושא באופן כללי. בכל חלל עשויות להתקבל תוצאות שונות ויש להתייחס לכל חלל בהתאם למבנה ואפיון הספציפים לו.
  1. מיקום התאורה
    • אור שמגיע מהתקרה בכיוון מטה נותן את התאורה החזקה והדומיננטית ביותר. לעומתו אור שמופנה כלפי התקרה או הקיר, יצור תחושה רכה יותר אך לרוב גם יאיר פחות את החלל
    • גוף תאורה על הקיר נותן תחושת חמימות ורכות, אך הוא יעיל פחות כשנדרשת תאורה חזקה ואחידה בחלל.
    • מנורת שולחן או ריצפה יוצרים אווירה אינטימית ומהווים אלמנט עיצובי נוסף בחלל.
    • תאורה נסתרת, כשגוף התאורה עצמו מוסתר (בגבס למשל) יוצרת עניין ומוסיפה אור מבלי להעמיס על החלל.
    • באיזור המיועד לקריאה, עבודה או לימודים, רצוי שתהיה תאורת תקרה חזקה במרכז החדר וגוף נוסף ממוקד יותר ליד המקום המיועד לקריאה (מיטה, כורסה, שולחן)
    • בחללים גדלים כמו הסלון, מומלץ לשלב שני סוגי תאורה. לדוגמא תאורה מהתקרה ותאורה המאירה על הקיר או מנורת ריצפה. זה יוצר עניין ומאפשר לנצל את התאורה באופן שונה במצבים שונים.
  2. כמות האור שהנורה מפיקה חייבת להספיק על מנת שתאיר את החלל ועם זאת, יש לזכור שגם אור חזק מידי יגרום לאי נוחות.  לכל אזור בבית נדרשת כמות אור שונה ויש לבחור את התאורה בהתאם.  
  3. עד כמה הנורה מחממת - נורות ליבון והלוגן פולטות חום רב ולכן הן אינן מתאימות למקומות כגון מטבח, שולחן קריאה, ראש מיטה וכדומה. לעומתן פלורצנט ולד אינן פולטות חום ולכן מומלץ לשקול שימוש בהן לאזורים מסויימים.
  4. מיקוד מול פיזור האור - גם לנורות עצמן וגם לגופי התאורה השונים יש יכולות פיזור שונה של האור. חלקן בנויות כך שהן ממקדות את האור בנקודה אחת, חלקן על פני שטח גדול יותר וחלקן על כל החלל. יש לתת את הדעת על התאמת הפיזור בהתאם לצורך.
  5. גוון האור - לנורות מסוגים שונים יש גוון אור שונה. גוון האור של נורות הליבון וההלוגן דומה לאור הטבעי של השמש והוא נחשב רך ונעים יותר משל הפלורסנט הלבן ואף משל הלד (אם כי הגוון של הלד נעים בהרבה משל הפלורסנט) פלורסנטים המדמים את הגוון "הטבעי" אינם מפיקים בפועל אור רך ונעים כזה של נורות הליבון. למקומות בהם התאורה משמשת בעיקר לאווירה מומלץ לשקול שימוש בנורות בעלות גוון רך. למקומות בהם נדרש אור חזק (משרדים, מטבחים, מרפאות וכדומה) מומלץ דווקא האור החזק והלבן יותר של של הפלורססנט.
  6. צריכת אנרגיה וחיסכון כספי - נורות הלוגן וליבון צורכות הרבה יותר אנרגיה מאשר נורות פלורסנט ולד והשימוש בהן יקר בהרבה. גם אם אינכם מאלו החושבים על ההשלכות להתחממות הגלובלית, קרוב לוודאי שאת חשבון החשמל שלכם אתם מעדיפים קטן ככל האפשר. עלות הקניה הראשונית של גופי תאורה חסכוניים גדולה משמעותית משל נורות הליבון. באזורים המוארים חלק ניכר מהיום מומלץ להשתמש בתאורה חסכונית כי העלות הראשונית מתקזזת מהר מאוד עם החיסכון השוטף.

052-5834466     ziva.zilber@zzdesign.co.il

כל הטיפים והעצות מתייחסות לנושא באופן כללי ואין לראותם כעצה או הכוונה. כל הנעזר בהם עושה זאת על אחריותו בלבד

לעצב מבלי להתרושש
אחד האתגרים הרציניים ביותר העומד בפני מי שבא לעשות שיפוץ ו/או שינוי בבית הוא עמידה בתקציב. וככל שהשינוי מקיף ונרחב יותר כן קשה יותר לעמוד בתקציב שהוחלט עליו. קביעת מסגרת התקציב היא עניין פשוט יחסית – רוב האנשים יודעים מה היכולת שלהם ו/או כמה הם מוכנים להקדיש לעניין.
הקושי הוא כמובן בצד השני של המשוואה – איך להכניס את כל הרצונות והצרכים לתוך המסגרת. ואם נראה לכאורה שככל שהתקציב גדול יותר כך יהיה פשוט יותר לשמור עליו, הרי שגם זה לא מובטח. טכנית זה כמובן נכון – בתקציב גדול יותר, ניתן לבצע יותר. אבל המציאות מוכיחה שגם כשהתקציב נראה גדול מספיק כדי לאפשר כל מה שרוצים, תהיה בסופו חריגה. ויותר מכך, ככל שהתקציב גדול יותר, גדולים יותר הסיכויים שתחרגו ממנו. ולמה זה? אולי כי "עם האוכל בא התיאבון...", אולי כי ככל שהוא מקיף יותר, יש יותר מקום "לגלוש", ואולי כי באופן עקרוני ככל שהתקציב גדול, כנראה שגם המקורות גמישים יותר והתוצאה של חריגה תהיה פחות הרסנית. אבל זה לא העיקר. המושג תקציב גדול (או קטן) הוא עניין יחסי מלכתחילה, מה שחשוב זה איך מתאימים בין התקציב למטרות, ובעיקר איך שומרים שלא לאבד אותו.
כלי העזר העיקרי שיעמוד לצידכם יהיה גיליון המעקב שתכינו. אבל יש כמה דברים שמאוד כדאי לעשות לפני שמגיעים לגיליון המעקב, ומומלץ (מאוד !) לשמור על הסדר שבו הם רשומים:
  • לפני שאתם מתחילים בתכנון בדקו בדיוק מה התקציב שלכם. חשוב להחליט על התקציב לפני שעושים הערכה של העלויות. במילא התקציב יושפע מאוחר יותר מהמחירים והשינויים, אז לפחות בשלב זה, רצוי שתדעו באמת מה עומד לרשותכם לפני שהסכום מושפע ומתגמש לפי הרצונות והצרכים.
  • הכינו רשימה של כל מה שאתם רוצים לשנות או לחדש או להחליף ללא התייחסות לעלות. רשמו הכל עד הפרט הכי קטן. מה לעשות - הכל עולה כסף. אם אתם נעזרים במעצב/ת או אדריכל/ית, הוסיפו גם זה סעיף רשימה.
  • לפני שאתם נכנסים להערכת עלויות, סדרו את הרשימה לפי סדר עדיפויות.
עכשיו אתם מוכנים להתחיל בבדיקה של מחירים והערכת עלויות. לצורך כך, אני מאד ממליצה להכין גיליון מעקב שבו תרשמו כל סעיף והעלות שלו.
להלן כמה המלצות על מבנה הגיליון:
  1. הגיליון צריך לכלול גם עבודות קבלן וגם רכישות שלכם.
  2. עברו על רשימת הרצונות/צרכים/ציפיות שהכנתם ומיינו לפי "עלויות קבלן" ו"רכישות שלכם". לדוגמה: אסלות+מיכל הדחה – עלות ההתקנה תירשם בחלק של עבודות קבלן ועלות הרכישה בחלק של רכישות שלכם. קיר גבס לעומת זאת ירשם רק בעבודות קבלן כי נהוג שהעלות של החומר כבר כלולה במחיר העבודה. ספה לסלון לעומת זאת תרשם רק בחלק שלכם....חלוקה זו תגדיל את הסיכוי שלא תשכחו סעיפים חשובים.
  3. לגבי כל פריט ברשימה רשמו עלות ליחידה, כמות מאותו פריט וסה"כ. (לגבי ריצוף, צביעה, בנית קיר וכדומה, יחידה תהיה ממ"ר)
  4. ודאו שכל הסכומים כוללים מע"מ.
  5. לאחר שורת הסכום הכולל של כל העלויות, הוסיפו סעיף "חריגה" הסכום בסעיף צריך להיות 15% לפחות מסה"כ הערכה הכוללת שלכם. אל תזלזלו ואל תוותרו על סעיף החריגה. פשוט אין סיכוי שלא יעלו בתהליך דברים נוספים ושלא יהיו "בלתי צפויים" לסוגיהם.
  6. אם אתם רוצים לקבל מושג ראשוני לגבי ההתאמה בין התקציב לתוכניות, לפני שאתם בכלל נכנסים לפרויקט, תוכלו לנסות למלא את הטבלה לפי מחירים באינטרנט, מידע מחברים ומקבלנים שמוכנים לבצע הערכה כללית, אבל חשוב שתבינו שהסכום כנראה מאוד לא מדוייק. אם מדובר בשיפוץ הכולל עבודות קבלן, חשוב להבין שאת המחיר הסופי תוכלו לדעת רק אחרי שיהיו תוכניות עבודה ומפרט מדויק שיועבר לקבלן.  לגבי דברים שאתם רוכשים יש לכם יותר גמישות והשפעה על העלות.
  7. עכשיו יש לכם מספר. אמנם לא סופי ולא מדוייק אבל מספר עם משמעות ואותו תוכלו להשוות למספר שבסעיף "תקציב" (זוכרים, זה מהשורה הראשונה) תוכלו גם לראות מה בעלויות משפיע הכי הרבה, מה הכי גמיש בהערכת העלות שלו, ועל מה אתם מוכנים לוותר.
  8. משלב זה לאילך, חשוב לעדכן בגיליון כל נתון אמת שמתקבל במהלך התכנון. עדכנו כל סעיף שנוסף או ירד, כל כמות שהשתנתה וכל הצעת מחיר שהתעדכנה. כך תוכלו לראות כל הזמן איך אתם ביחס לתקציב ולהחליט אם השינוי מצדיק את העלות שלו, אם אפשר לוותר או להקטין בסעיף אחר וכדומה.
  9. ותעשו לעצמכם טובה, תשאירו את סעיף הרזרבה עד סוף התהליך. כמעט תמיד כשמורידים ארונות ישנים ו/או שוברים קירות, מתגלות בעיות שחייבים לתקן או לשנות מהתוכנית המקורית. גם לזה יש עלות.
כמה עצות כלליות לשמירה על תקציב:
  • דרשו מהקבלן לתת לכם הצעת מחיר מפורטת לפי סעיפים וכמויות ובהתאם לכתב הכמויות שהכין/נה המעצב/ת. מומלץ מאוד לא להסתפק בהצעה כוללת כי אז כל שינוי יעלה לכם המון והקבלן כנראה יצליח למצוא עבודות שלא "דיברתם עליהן".
  • הזמינו את כל החומרים מראש לפני תחילת השיפוץ כדי שלא תצטרכו להסתפק במה שיש במלאי של החברות (קרמיקה, כלים סניטרים וכו) להסתפק במלאי זה לא רק עניין של פשרה עצובית. בדרך כלל זה גם עולה יותר.
  • קבלו החלטה שמול כל דבר שהוספתם מעבר לתכנון הראשוני, אתם מורידים סעיף אחר. זה לא קל, אבל אם תגדירו את זה כתנאי לעצמכם, הסיכוי שלכם לא להתרושש גדול יותר.
  • אם אתם עובדים עם מעצב/ת, דברו איתו/ה מראש על התקציב. אין טעם להסתיר את זה מחשש שהמעצב/ת תיקח אתכם למקומות יקרים, או תיגבה יותר. צמחה לה איזה "אגדה אורבאנית" שזה מה שמעצבים עושים. אני לא יכולה לדבר בשם כולם, אבל נראה לי שהרוב לא מתייחסים כך למקצוע. מעצב שיודע מראש את התקציב, ינסה לכוון את התוכניות שלו בהתאם למה שאפשרי ולא יגרור אתכם לעלויות מיותרות.
  • מומלץ מאוד להיעזר במעצב/ת בבחירה של חומרים, כלים סניטרים, תאורה וריהוט. זה יחסוך מאוחר יותר עלויות תיקון. אם המעצב/ת מגביל את מספר הפעמים שהוא מצטרף אליכם, או גובה מחיר לפי שעות וכדומה, אתם יכולים לצמצם את זמן הסיורים המשותפים על ידי כך שתעשו עבודת הכנה ותסתובבו לפני כן לבד בחנויות. כך תצמצמו את הזמן המשותף שלכם רק לדברים הרלוונטיים באמת. זכרו שכמה שהמעצב מתאים לכם ומבין אתכם, עדיין הוא פועל בשיטת ניסוי ותהייה ולומד מה אתם אוהבים תוך כדי תהליך החיפוש. בבדיקה מוקדמת ניתן לצמצם את הזמן הזה ולהתמקד בדברים שאהבתם.
  • כשאתם מקבלים החלטות לגבי חומרים ומוצרים, שקלו גם עלויות חלופיות שמצורפות למוצר כגון התקנה, עלויות תחזוקה, משך הזמן שהמוצר אמור לשרת אתכם, קלות ההחלפה במקרה והמוצר לא מספק אתכם וכו. דוגמאות: ריצוף באריחים הוא פרויקט מורכב ומלווה בעלויות התקנה גבוהות יותר מאשר ריצוף בפרקט. מצד שני, הוא קל יותר לתחזוקה וגם צפוי להחזיק הרבה יותר שנים מפרקט. אין כאן נכון או לא נכון. חישבו מה יותר מתאים לכם. Uדוגמה אחרת לגמרי - בעת רכישת גופי תאורה רצוי להתייחס גם לחסכוניות בצריכה יומית ולאורך החיים של הנורה, אבל לא לשכוח שגם תליית הגופים החדשים תעלה לכם כסף (בהנחה שאתם לא חשמלאי מוסמך ולא מוכנים להסתכן בביצוע עצמאי) זה אולי לא הרבה אם מחליפים גוף אחד, אבל בשיפוץ רציני סביר להניח שתחליפו הרבה יותר.
 

תקציב-תכנון מול מציאות ואיך לא להשתגע

באנו חושך לגרש, והרבה יותר..... כוחה של תאורה נכונה ואיך.

 
FacebookGoogle+Twitter