דף הבית >> התאמת צבעים? - אלוהים נמצא בפרטים הקטנים...
 

אז איך זה שיש בתים שבהם הכל כל כך נעים בעין ויש כאלו שנראים כמו "סתם" אוסף של פריטים יפים? ואיך זה שלפעמים הריהוט הכי יקר ומעוצב לא משיג תוצאה מרשימה כמו משהו פשוט בהרבה? ואיך תכלעס יודעים איזה גוון בדיוק לבחור לוילון כדי שישתלב יפה עם הספה, והקיר המיוחד יראה טוב עם הריצוף וכו וכו.
קוראים לזה הרמוניה ועל זה נדבר הפעם. 
בפוסט הקודם על צבעים הבנו שלכל דבר בחלל יש "צבע" וגם נתתי כמה טיפים כללים על איזונים וכמויות ואיך לבחור נכון.
אבל הוא היה פוסט הכירות כללי מאוד עם נושא הצבע ועדיין לא נתן כלים אמיתיים. עכשיו אנחנו הולכים לרדת לעומקו של נושא וללמוד איך עושים את זה נכון - איך בוחרים צבע לכל פריט בחלל ואיך משלבים כך שהתוצאה הסופית תהיה יותר מאשר אוסף של פריטים יפים.

אזהרת מסע – הפוסט הזה כבד – הוא מתחיל במונחים ומושגים להבנת הצבע ומסתיים בהנחיות ודוגמאות איך יוצרים הרמוניה. אבל אל תדלגו על החלק המשעמם כי בלעדיו לא תבינו את העיקר. מי שיקרא את כל הפוסט, יקבל כלים חשובים. שווה את המאמץ!
 
אין מה לעשות - חייבים להתחיל עם ההגדרות  
 
כמו כל דבר במחוזותינו, גם הצבע מתחלק לשלושה מרכיבים:
הראשון - הגוון (Hue) שם הצבע, זוהי תכונה קבועה שאינה משתנית! הגוון אינו מושפע מקירבה לגוון אחר, או משינוי בכמות האור, או החומר הפיזי, או אפילו על ידי שינוי באחד או שניים משני מרכיבים האחרים (אלו שבהמשך). כפי שנראה בהמשך,יש אינספור גוונים של כחול, אבל הם כולם נקראים "כחול". ואותו דבר עם האדום, הירוק, החום, הסגול ובעצם כל צבע. אדום ישאר אדום גם אם הוא יהיה בהיר יותר, כהה יותר, צלול או עכור. הוא יראה אחרת, אבל עדין יקרא "אדום"

                                                       
                                              שונים אך אדומים                                  
               שונים אך כחולים 
        

המרכיב השני - הערך, הבהירות (Value, Lightness)   כמות האור שהצבע מחזיר או סופג. לא מדובר בכמות האור הנכנס מבחוץ או המגיע מתאורה מלאכותית, אלא התכונה של החזרת האור שבצבע עצמו (הפיגמנט). בפועל מדובר למעשה בכמות הלבן או השחור שמרכיבים את הצבע? שימו לב – 
שחור ולבן בלבד, ולא אפור! הם המשפיעים על כמה הגוון כהה או בהיר. הבהירות של הצבע היא אינה תכונה קבועה והיא מושפעת גם מדברים הסמוכים לו.

                                 אדום בערכים שונים (כהה/בהיר)                                      כחול בערכים שונים (כהה/בהיר)

                                                  
                                        אדום+לבן               אדום בסיס              אדום+שחור                                כחול+לבן                כחול בסיס              כחול+שחור
                         

המרכיב השלישי - הכרומה – הרוויה או הטוהר/הניקיון של הצבע – מה שמשפיע על תכונה זו היא כמות האפור שבצבע. ללא אפור בכלל הצבע טהור (צלול) לגמרי וככל שיש בו יותר אפור הוא יותר עכור. לא מדובר בכהה או בהיר אלא צלול ועכור. תכונה זו גם היא אינה קבועה ומושפעת מדברים הנמצאים בסמיכות.

                         אותה כהות ברמות כרומה (צלילות/עכירות) שונות                אותה כהות ברמות כרומה (צלילות/עכירות)שונות
                     
               
                                  אדום+הרבה אפור      אדום+מעט אפור     אדום בסיסי (ללא אפור)              כחול+הרבה אפור      כחול+מעט אפור     כחול בסיסי (ללא אפור)

רואים את ההבדל בין ערך לכרומה?  בכרומה קשה להגיד מה כהה יותר ומה בהיר יותר, אבל רואים בבירור מה צלול ומה עכור. זה מכיוון שלא הוספנו שחור או לבן אלה כמויות שונות של אפור.

*חשוב - טהור או עכור במקרה זה הם הגדרות בלבד ואינם באים בשום אופן לייחס ערכים של טוב ורע, מומלץ או לא מומלץ. הבחירה במידת הכרומה של הצבע צריכה להיות רלוונטית לחלל כמו כל מרכיב אחר בצבע.


מושג נוסף שאנחנו צריכים להכיר הוא גלגל הצבעים והרכבו
את התמונה הבאה בטח כבר ראיתם כבר בעבר, אבל ספק אם זה אמר לכם משהו. ובכן, גלגל הצבעים הוא כלי עזר חשוב בקבלת החלטות לגבי צבעים ולכן כדאי להבין את הרכבו.  
       
                                       
גלגל הצבעים הבסיסי

                                           


אז בואו נעשה את זה בקיצור – מה יש בגלגל:
גלגל צבעי היסוד – מורכב כולו מגוונים טהורים ובסיסים (כלומר ללא שחור, לבן, או אפור) -'סתכלו עליו - אני צודקת?
במשולש הפנימי שלושת צבעי היסוד ללא ערבוב עם צבע נוסף.
מסביבם הגוונים הנוצרים משילוב של כל צמד מהשלושה: כחול וצהוב יוצרים ירוק, אדום וצהוב יוצרים כתום, אדום וכחול יוצרים סגול.
ומסביבם גלגל המורכב מצבע בסיס עם צבע המורכב משני צבעי בסיס
 
הגדרה - צבעים משלימים - צבעים שנמצאים אחד מול השני בגלגל. ירוק-אדום, כתום-כחול, צהוב-סגול. ההגדרה נכונה גם לצבעים המורכבים יותר שבגלגל החיצוני
 
הגלגל השני – מוסיף למשוואה את השחור, הלבן והאפור.

                                         גלגל הצבעים של מנסל

                                  

הצבעים במרכז הם העכורים ביותר. ככל שמתרחקים לצדדים הם צלולים יותר, ככל שמתרחקים למעלה בהירים יותר, ולמטה כהים יותר.
הגלגל מראה לנו את ההשפעה של הלבן, האפור והשחור על כל צבע. 

ועכשיו כשיש לנו כבר שפה משותפת, אנחנו מגיעים לעיקר - הרמוניה
הרמוניה היא מצב של שיווי משקל ואיזון. מצב שבו כל אחד מפצה את עצמו על החסר בו ע"י הנתונים של האחר/ים. בלה, בלה, בלה (-: אבל תכף מדיעים לעיקר.

ומה נותנת לנו ההרמוניה? למה אנחנו מרגישים צורך להשיג הרמוניה בבית?
כי הרמוניה נותנת לנו תחושה של שלווה ורוגע, חוסר תנועה וקביעות, דברים שבדר"כ אנחנו משייכים עם בית.
ולכן, בית שמתוכנן בהרמוניה גורם לתחושת נוחות ואילו העדרה גורם לנו לתחושת אי נוחות.
 
חשוב להבין שאין כאן טענה שהכול בבית חייב להיות בהרמוניה מושלמת. לעיתים, דווקא כדי ליצור עניין ותנועה, אנחנו משתמשים במידה קטנה של אי הרמוניה במכוון (דיסקורד). אולם גם אז, חשוב לבחור בכך בכוונה ברורה ובמינון הנכון כדי להשיג מטרה זו באופן שזה ישיג את התוצאה - עניין/שונות/תנועה, ולא ייצור כאוס.
 
ואיך עושים זאת?
 
לצורך יצירת הרמוניה נדרש אחד משני העקרונות הבאים:
  1. עקרון הדמיון – יש לוודא שבצבעים שנבחרו יש לפחות שתי תכונות מהשלוש שהגדרנו קודם שהן זהות.
כלומר: כשאנחנו בוחרים צבעים לבית (קיר, ריהוט, ריצוף, מטבח...) נשתדל שיהיו להם שתי תכונות (צבע ובהירות, או בהירות וצלילות, או צבע וצלילות) שהן דומות. זאת אומרת, אם הצבע שונה, אז רמת הבהירות ורמת הצלילות יהיו דומות. זהו עיקרון קשה לישום והשימוש בו מועט יחסית.
  1. עקרון הבהירות כמות קטנה של צבע בהיר מאזנת כמות גדולה של צבע כהה. זה כבר קל יותר להבנה - צבעים בהירים הם דומינטטים וכמות קטנה מהם יוצרת איזון עם צבע כהה בכמות גדולה. זהו עקרון פשוט יותר לישום והוא נמצא בשימוש ברוב סוגי ההרמוניות.
הבשורה המשמחת היא שאין צורך לאמץ בו זמנית את שני הכללים. ברוב ההרמוניות יספיק אחד מהם, אולם כדאי לזכור את שניהם לשימוש באחד כשהשני לא עובד.

נשמע מסובך? כן, קצת. אבל תכף, בשילוב עם הדוגמאות, זה יראה יותר ברור. וכפי שציינתי - דווקא העיקרון השני הוא השמיש יותר והנוח יותר לזיהוי. שזה סבבה, לא?
אז 
תתחילו לשנן - כמות קטנה של צבע בהיר מאזנת כמות גדולה של צבע כהה.

ועכשיו אחרי שיש לנו עולם מושגים משותף בואו נכיר כמה סוגים של הרמוניות ונראה איזה כלל עובד בכל אחת מהם.

הרמוניה של שני צבעים משלימים -
בהרמוניה זו אנחנו בוחרים לעבוד עם שני צבעים משלימים על גלגל הצבעים: סגול וצהוב, אדום וירוק, כחול וכתום. כדי שהשילוב באמת יצא הרמוני אנחנו מקפידים לשמור על כלל מספר 2 – עקרון הבהירות. כלומר, נקפיד על כמות קטנה של צבע בהיר וכמות גדולה של צבע כהה.
אז איך יודעים מה זה "כמות קטנה" ומה "כמות גדולה"?  ובכן, כאן יש חשיבות ליחס. ככל שהפער בכהות גדול יותר, גם היחס צריך להשתנות בהתאם. ובפועל:
 
                    אדום וירוק הם ברמת כהות/בהירות זהה ולכן יהיו שווים בכמות
            



              כתום וכחול הכתום - הכחול כהה יותר ויהיה ביחס של שני שליש הכחול ושליש הצהוב
             


              צהוב וסגול - הפער בכהות הוא הגדול ביותר והיחס יהיה של שלושת רבעי סגול ורבע צהוב

                   
             
 אם יש לכם ספק אז נסו את זה הפוך – פחות עובד, נכון? - שמים לב שמשהו לא ממש רגוע בשילוב הזה, למרות שאלו בדיוק אותם צבעים שבשילוב שמעל?
             


ואיך זה נראה ב"בשטח"? 
                                                    
                                          מעט מאוד (כרית אחת) צהוב על הספה הסגולה וקצת בתמונה ועל השולחן            ירוק ואדום בכמות כמעט זהה (*גילוי נאות - זה אינו עיצוב שלי)
                 
הערה חשובה - הדוגמאות והיחסים הכתובים מתייחסים לצבעים בגלל צבעי היסוד. ברגע שמוסיפים לבן או שחור, משתנה רמת הכהות או הבהירות ויש לשנות גם את היחס בין שני הצבעים.
 

אולם מה אם אנחנו לא מסתפקים בשני צבעים? מה אם לא בא לנו על הניגוד החזק שיוצרת הרמוניה של צבעים משלימים? ובכן יש סוגים נוספים של הרמוניות. ההרמוניה הבאה שנכיר היא

הרמוניות של שלושה או של ארבעה צבעים
שלושה צבעים שיוצרים משולש שווה צלעות או שווה שוקיים יוצרים הרמוניה - דוגמאות לכמה אפשרויות לבחירה של צבעים להרמוניה כזו מסומנות בשחור על הגלגל.
וגם - 
ארבעה צבעים שיוצרים ריבוע או מלבן, יוצרים הרמוניה - דוגמא לבחירה של ארבע צבעים ליצירת הרמוניה כזו מסומנת על הגלגל בלבן.
על הגלגל מסומנות מעט דוגמאות, אבל כל בחירה של משולש שווה שוקיים תניב לנו הרמוניה, וכן גם כל בחירה שתיצור מלבן.

                                             


                                        
                                                                                                                 הרמוניה של 3 צבעים - צהוב כחול ואדום (תרגיל - חפשו את המשולש - הוא לא מסומן על הגלגל)

העיקרון שצריך ליישם בהרמוניה מסוג זה הוא עיקרון הבהירות. זאת אומרת שאם ברצוננו ליצור הרמוניה שמסתמכת על שילוב של שלושה או ארבעה צבעים בגלגל, בנוסף לבחירה בגוונים היוצרים משולש שווה שוקיים או מלבן, עלינו להקפיד על שימוש בכמות קטנה של צבע בהיר וכמות גדולה של צבע כהה.
שימו לב – כשאני אומרת צבע אני מתכוונת לשם הצבע/גוון (Hue)  בהתאם להגדרות של רכיבי הצבע (בתחילת הפוסט)
 
ונעבור להרמוניות נוספות.
הרמוניה אנלוגיתשימוש בשלושה צבעים הנמצאים אחד ליד השני בגלגל הצבעים.
בחירה של שלושה צבעים סמוכים תיצור לנו הרמוניה אם נקפיד להשתמש בעקרון הדמיון. שזה אומר - כדי ליצור הרמוניה מצבעים סמוכים על גלגל הצבעים, יש להקפיד ששני המרכיבים האחרים – הערך והכרומה, יהיו באותה רמה. 
אם שמתם לב, בהרמוניה זו אנחנו כבר משלבים גם לבן, אפור ושחור, אולם אנחנו מקפידים שרמתם תהיה זהה בכל שלושת הצבעים. אם נחבר שלושה צבעים סמוכים אבל עם שונות רבה בכהות או בטוהר שלהם, נקבל משהו שיראה יותר כמו בלגן. 

הסלון המצורף הוא דוגמא לשימוש בהרמוניה אנלוגית. על גלגל הצבעים מסומנים בכוכב צבעי הבסיס שנבחרו, ובסלון עצמו ניתן לראות שרמת הכרומה בכל הררכיבים די דומה. כלומר - אין פריט שהוא צלול באופן קיצוני מהאחרים וגם אין פריט שהוא עכור במידה רבה יותר. כמו כן, אין פריטים כהים או בהירים במיוחד (מלבד הכריות שצבע הבסיס שלהן הוא לבן או שחור, אבל אם תסתכלו טוב תוכלו לראות שגם השחור והלבן אינם "נקיים" יותר משאר הפריטים) גם הקיר אינו "לבן סיד" וגם הפרקט שהוא קרוב לגווני הכתום, הם חלק מבחירת הצבעים הכוללת שיוצרת מראה הרמוני.


      




הרמוניה נוספת היא הרמוניה מונוכרומית – שילוב של גוון אחד טהור ותערובות שלו עם לבן, אפור ושחור
ובמונחים שכבר למדנו – לשלב את הצבע הנבחר בשנויים של ערך (כהה/בהיר) ובשינויים של הכרומה (צלילות/עכירות)
כדי להשיג תוצאה הרמונית ממשחק בצבע אחד, יש לעשות שימוש בשילוב של כל הארבעה – הצבע הטהור, שילוב שלו עם לבן, שילוב שלו עם שחור ושילוב שלו עם אפור.
גם כאן העיקרון שנקפיד עליו הוא עיקרון הבהירות.
                                                                                 
                                                                               דוגמאות לשלוש הרמוניות מונכרומיות
 
   
                    הרמוניה בגוונים של חום ונגזרותיו                                הרמוניה בשחור, אפור ולבן                       הרמוניה בגוונים של אדום (*גילוי נאות - החדר הזה אינו יצירה שלי)

יש כמובן עוד סוגים של הרמוניות, אבל נראה לי שזה מספיק.

     
לא פשוט, אה? :-) אכן, צבע היא תורה מורכבת שניתן ללמוד אותה, אבל היא גם עניין שניתן להתמודד איתו בעזרת התחושות שלנו. צריך בעיקר להיות מודעים לחשיבות של הדקויות ולשאול את השאלות בכל בחירה שעושים. רוב הסיכויים שתתנו לעצמכם תשובות נכונות למדי -. אם זה מרגיש לכם לא ממש נעים, או לא ממש רגוע, או לא ממש שלם, נסו לשנות את המינון בין בהיר לכהה או לשנות מעט את אחד הגוונים. נסו אולי לזהות לאיזה סוג של הרמוניה זה הכי קרוב ואז להצמד מעט לחוקי אותה הרמוניה

ועוד דבר קטן - רק למקרה שמישהו לוקח את זה "כתורה מסיני". אז לא!! קשה עד בלתי אפשרי למדוד כמויות של שימוש בצבע ברמה מדוייקת. כל היחסים וההנחיות שניתנו כאן, הם רק כללי אצבע. הם באים לעזור ולכוון, אך אין טעם להתאמץ ולחשב במדוייק. עדיף לנסות ולהעזר בהם בשינויים מזעריים באיזונים עד לקבלת תוצאה שמרגישים איתה נוח

ואם יש לכם שאלות, הערות או כל דבר אחר, אשמח לענות, להסביר, להרחיב ובכלל. מוזמנים להיות חלק מהתנהלות הבלוג. מתחייבת לא להציק עם חומר פרסומי
               בהצלחה
 
 
FacebookGoogle+Twitter