תגובות

התאמת צבעים? - אלוהים נמצא בפרטים הקטנים...


אז איך זה שיש בתים שבהם הכל כל כך נעים בעין ויש כאלו שנראים כמו "סתם" אוסף של פריטים יפים? ואיך זה שלפעמים הריהוט הכי יקר ומעוצב לא משיג תוצאה מרשימה כמו משהו פשוט בהרבה? ואיך תכלעס יודעים איזה גוון בדיוק לבחור לוילון כדי שישתלב יפה עם הספה, והקיר המיוחד יראה טוב עם הריצוף וכו וכו.
קוראים לזה הרמוניה ועל זה נדבר הפעם. 
בפוסט הקודם על צבעים הבנו שלכל דבר בחלל יש "צבע" וגם נתתי כמה טיפים כללים על איזונים וכמויות ואיך לבחור נכון.
אבל הוא היה פוסט הכירות כללי מאוד עם נושא הצבע ועדיין לא נתן כלים אמיתיים. עכשיו אנחנו הולכים לרדת לעומקו של נושא וללמוד איך עושים את זה נכון - איך בוחרים צבע לכל פריט בחלל ואיך משלבים כך שהתוצאה הסופית תהיה יותר מאשר אוסף של פריטים יפים.

אזהרת מסע – הפוסט הזה כבד – הוא מתחיל במונחים ומושגים להבנת הצבע ומסתיים בהנחיות ודוגמאות איך יוצרים הרמוניה. אבל אל תדלגו על החלק המשעמם כי בלעדיו לא תבינו את העיקר. מי שיקרא את כל הפוסט, יקבל כלים חשובים. שווה את המאמץ!
 
אין מה לעשות - חייבים להתחיל עם ההגדרות  
 
כמו כל דבר במחוזותינו, גם הצבע מתחלק לשלושה מרכיבים:
הראשון - הגוון (Hue) שם הצבע, זוהי תכונה קבועה שאינה משתנית! הגוון אינו מושפע מקירבה לגוון אחר, או משינוי בכמות האור, או החומר הפיזי, או אפילו על ידי שינוי באחד או שניים משני מרכיבים האחרים (אלו שבהמשך). כפי שנראה בהמשך,יש אינספור גוונים של כחול, אבל הם כולם נקראים "כחול". ואותו דבר עם האדום, הירוק, החום, הסגול ובעצם כל צבע. אדום ישאר אדום גם אם הוא יהיה בהיר יותר, כהה יותר, צלול או עכור. הוא יראה אחרת, אבל עדין יקרא "אדום"

                                                       
                                              שונים אך אדומים                                  
               שונים אך כחולים 
        

המרכיב השני - הערך, הבהירות (Value, Lightness)   כמות האור שהצבע מחזיר או סופג. לא מדובר בכמות האור הנכנס מבחוץ או המגיע מתאורה מלאכותית, אלא התכונה של החזרת האור שבצבע עצמו (הפיגמנט). בפועל מדובר למעשה בכמות הלבן או השחור שמרכיבים את הצבע? שימו לב – 
שחור ולבן בלבד, ולא אפור! הם המשפיעים על כמה הגוון כהה או בהיר. הבהירות של הצבע היא אינה תכונה קבועה והיא מושפעת גם מדברים הסמוכים לו.

                                 אדום בערכים שונים (כהה/בהיר)                                      כחול בערכים שונים (כהה/בהיר)

                                                  
                                        אדום+לבן               אדום בסיס              אדום+שחור                                כחול+לבן                כחול בסיס              כחול+שחור
                         

המרכיב השלישי - הכרומה – הרוויה או הטוהר/הניקיון של הצבע – מה שמשפיע על תכונה זו היא כמות האפור שבצבע. ללא אפור בכלל הצבע טהור (צלול) לגמרי וככל שיש בו יותר אפור הוא יותר עכור. לא מדובר בכהה או בהיר אלא צלול ועכור. תכונה זו גם היא אינה קבועה ומושפעת מדברים הנמצאים בסמיכות.

                         אותה כהות ברמות כרומה (צלילות/עכירות) שונות                אותה כהות ברמות כרומה (צלילות/עכירות)שונות
                     
               
                                  אדום+הרבה אפור      אדום+מעט אפור     אדום בסיסי (ללא אפור)              כחול+הרבה אפור      כחול+מעט אפור     כחול בסיסי (ללא אפור)

רואים את ההבדל בין ערך לכרומה?  בכרומה קשה להגיד מה כהה יותר ומה בהיר יותר, אבל רואים בבירור מה צלול ומה עכור. זה מכיוון שלא הוספנו שחור או לבן אלה כמויות שונות של אפור.

*חשוב - טהור או עכור במקרה זה הם הגדרות בלבד ואינם באים בשום אופן לייחס ערכים של טוב ורע, מומלץ או לא מומלץ. הבחירה במידת הכרומה של הצבע צריכה להיות רלוונטית לחלל כמו כל מרכיב אחר בצבע.


מושג נוסף שאנחנו צריכים להכיר הוא גלגל הצבעים והרכבו
את התמונה הבאה בטח כבר ראיתם כבר בעבר, אבל ספק אם זה אמר לכם משהו. ובכן, גלגל הצבעים הוא כלי עזר חשוב בקבלת החלטות לגבי צבעים ולכן כדאי להבין את הרכבו.  
       
                                       
גלגל הצבעים הבסיסי

                                           


אז בואו נעשה את זה בקיצור – מה יש בגלגל:
גלגל צבעי היסוד – מורכב כולו מגוונים טהורים ובסיסים (כלומר ללא שחור, לבן, או אפור) -'סתכלו עליו - אני צודקת?
במשולש הפנימי שלושת צבעי היסוד ללא ערבוב עם צבע נוסף.
מסביבם הגוונים הנוצרים משילוב של כל צמד מהשלושה: כחול וצהוב יוצרים ירוק, אדום וצהוב יוצרים כתום, אדום וכחול יוצרים סגול.
ומסביבם גלגל המורכב מצבע בסיס עם צבע המורכב משני צבעי בסיס
 
הגדרה - צבעים משלימים - צבעים שנמצאים אחד מול השני בגלגל. ירוק-אדום, כתום-כחול, צהוב-סגול. ההגדרה נכונה גם לצבעים המורכבים יותר שבגלגל החיצוני
 
הגלגל השני – מוסיף למשוואה את השחור, הלבן והאפור.

                                         גלגל הצבעים של מנסל

                                  

הצבעים במרכז הם העכורים ביותר. ככל שמתרחקים לצדדים הם צלולים יותר, ככל שמתרחקים למעלה בהירים יותר, ולמטה כהים יותר.
הגלגל מראה לנו את ההשפעה של הלבן, האפור והשחור על כל צבע. 

ועכשיו כשיש לנו כבר שפה משותפת, אנחנו מגיעים לעיקר - הרמוניה
הרמוניה היא מצב של שיווי משקל ואיזון. מצב שבו כל אחד מפצה את עצמו על החסר בו ע"י הנתונים של האחר/ים. בלה, בלה, בלה (-: אבל תכף מדיעים לעיקר.

ומה נותנת לנו ההרמוניה? למה אנחנו מרגישים צורך להשיג הרמוניה בבית?
כי הרמוניה נותנת לנו תחושה של שלווה ורוגע, חוסר תנועה וקביעות, דברים שבדר"כ אנחנו משייכים עם בית.
ולכן, בית שמתוכנן בהרמוניה גורם לתחושת נוחות ואילו העדרה גורם לנו לתחושת אי נוחות.
 
חשוב להבין שאין כאן טענה שהכול בבית חייב להיות בהרמוניה מושלמת. לעיתים, דווקא כדי ליצור עניין ותנועה, אנחנו משתמשים במידה קטנה של אי הרמוניה במכוון (דיסקורד). אולם גם אז, חשוב לבחור בכך בכוונה ברורה ובמינון הנכון כדי להשיג מטרה זו באופן שזה ישיג את התוצאה - עניין/שונות/תנועה, ולא ייצור כאוס.
 
ואיך עושים זאת?
 
לצורך יצירת הרמוניה נדרש אחד משני העקרונות הבאים:
  1. עקרון הדמיון – יש לוודא שבצבעים שנבחרו יש לפחות שתי תכונות מהשלוש שהגדרנו קודם שהן זהות.
כלומר: כשאנחנו בוחרים צבעים לבית (קיר, ריהוט, ריצוף, מטבח...) נשתדל שיהיו להם שתי תכונות (צבע ובהירות, או בהירות וצלילות, או צבע וצלילות) שהן דומות. זאת אומרת, אם הצבע שונה, אז רמת הבהירות ורמת הצלילות יהיו דומות. זהו עיקרון קשה לישום והשימוש בו מועט יחסית.
  1. עקרון הבהירות כמות קטנה של צבע בהיר מאזנת כמות גדולה של צבע כהה. זה כבר קל יותר להבנה - צבעים בהירים הם דומינטטים וכמות קטנה מהם יוצרת איזון עם צבע כהה בכמות גדולה. זהו עקרון פשוט יותר לישום והוא נמצא בשימוש ברוב סוגי ההרמוניות.
הבשורה המשמחת היא שאין צורך לאמץ בו זמנית את שני הכללים. ברוב ההרמוניות יספיק אחד מהם, אולם כדאי לזכור את שניהם לשימוש באחד כשהשני לא עובד.

נשמע מסובך? כן, קצת. אבל תכף, בשילוב עם הדוגמאות, זה יראה יותר ברור. וכפי שציינתי - דווקא העיקרון השני הוא השמיש יותר והנוח יותר לזיהוי. שזה סבבה, לא?
אז 
תתחילו לשנן - כמות קטנה של צבע בהיר מאזנת כמות גדולה של צבע כהה.

ועכשיו אחרי שיש לנו עולם מושגים משותף בואו נכיר כמה סוגים של הרמוניות ונראה איזה כלל עובד בכל אחת מהם.

הרמוניה של שני צבעים משלימים -
בהרמוניה זו אנחנו בוחרים לעבוד עם שני צבעים משלימים על גלגל הצבעים: סגול וצהוב, אדום וירוק, כחול וכתום. כדי שהשילוב באמת יצא הרמוני אנחנו מקפידים לשמור על כלל מספר 2 – עקרון הבהירות. כלומר, נקפיד על כמות קטנה של צבע בהיר וכמות גדולה של צבע כהה.
אז איך יודעים מה זה "כמות קטנה" ומה "כמות גדולה"?  ובכן, כאן יש חשיבות ליחס. ככל שהפער בכהות גדול יותר, גם היחס צריך להשתנות בהתאם. ובפועל:
 
                    אדום וירוק הם ברמת כהות/בהירות זהה ולכן יהיו שווים בכמות
            



              כתום וכחול הכתום - הכחול כהה יותר ויהיה ביחס של שני שליש הכחול ושליש הצהוב
             


              צהוב וסגול - הפער בכהות הוא הגדול ביותר והיחס יהיה של שלושת רבעי סגול ורבע צהוב

                   
             
 אם יש לכם ספק אז נסו את זה הפוך – פחות עובד, נכון? - שמים לב שמשהו לא ממש רגוע בשילוב הזה, למרות שאלו בדיוק אותם צבעים שבשילוב שמעל?
             


ואיך זה נראה ב"בשטח"? 
                                                    
                                          מעט מאוד (כרית אחת) צהוב על הספה הסגולה וקצת בתמונה ועל השולחן            ירוק ואדום בכמות כמעט זהה (*גילוי נאות - זה אינו עיצוב שלי)
                 
הערה חשובה - הדוגמאות והיחסים הכתובים מתייחסים לצבעים בגלל צבעי היסוד. ברגע שמוסיפים לבן או שחור, משתנה רמת הכהות או הבהירות ויש לשנות גם את היחס בין שני הצבעים.
 

אולם מה אם אנחנו לא מסתפקים בשני צבעים? מה אם לא בא לנו על הניגוד החזק שיוצרת הרמוניה של צבעים משלימים? ובכן יש סוגים נוספים של הרמוניות. ההרמוניה הבאה שנכיר היא

הרמוניות של שלושה או של ארבעה צבעים
שלושה צבעים שיוצרים משולש שווה צלעות או שווה שוקיים יוצרים הרמוניה - דוגמאות לכמה אפשרויות לבחירה של צבעים להרמוניה כזו מסומנות בשחור על הגלגל.
וגם - 
ארבעה צבעים שיוצרים ריבוע או מלבן, יוצרים הרמוניה - דוגמא לבחירה של ארבע צבעים ליצירת הרמוניה כזו מסומנת על הגלגל בלבן.
על הגלגל מסומנות מעט דוגמאות, אבל כל בחירה של משולש שווה שוקיים תניב לנו הרמוניה, וכן גם כל בחירה שתיצור מלבן.

                                             


                                        
                                                                                                                 הרמוניה של 3 צבעים - צהוב כחול ואדום (תרגיל - חפשו את המשולש - הוא לא מסומן על הגלגל)

העיקרון שצריך ליישם בהרמוניה מסוג זה הוא עיקרון הבהירות. זאת אומרת שאם ברצוננו ליצור הרמוניה שמסתמכת על שילוב של שלושה או ארבעה צבעים בגלגל, בנוסף לבחירה בגוונים היוצרים משולש שווה שוקיים או מלבן, עלינו להקפיד על שימוש בכמות קטנה של צבע בהיר וכמות גדולה של צבע כהה.
שימו לב – כשאני אומרת צבע אני מתכוונת לשם הצבע/גוון (Hue)  בהתאם להגדרות של רכיבי הצבע (בתחילת הפוסט)
 
ונעבור להרמוניות נוספות.
הרמוניה אנלוגיתשימוש בשלושה צבעים הנמצאים אחד ליד השני בגלגל הצבעים.
בחירה של שלושה צבעים סמוכים תיצור לנו הרמוניה אם נקפיד להשתמש בעקרון הדמיון. שזה אומר - כדי ליצור הרמוניה מצבעים סמוכים על גלגל הצבעים, יש להקפיד ששני המרכיבים האחרים – הערך והכרומה, יהיו באותה רמה. 
אם שמתם לב, בהרמוניה זו אנחנו כבר משלבים גם לבן, אפור ושחור, אולם אנחנו מקפידים שרמתם תהיה זהה בכל שלושת הצבעים. אם נחבר שלושה צבעים סמוכים אבל עם שונות רבה בכהות או בטוהר שלהם, נקבל משהו שיראה יותר כמו בלגן. 

הסלון המצורף הוא דוגמא לשימוש בהרמוניה אנלוגית. על גלגל הצבעים מסומנים בכוכב צבעי הבסיס שנבחרו, ובסלון עצמו ניתן לראות שרמת הכרומה בכל הררכיבים די דומה. כלומר - אין פריט שהוא צלול באופן קיצוני מהאחרים וגם אין פריט שהוא עכור במידה רבה יותר. כמו כן, אין פריטים כהים או בהירים במיוחד (מלבד הכריות שצבע הבסיס שלהן הוא לבן או שחור, אבל אם תסתכלו טוב תוכלו לראות שגם השחור והלבן אינם "נקיים" יותר משאר הפריטים) גם הקיר אינו "לבן סיד" וגם הפרקט שהוא קרוב לגווני הכתום, הם חלק מבחירת הצבעים הכוללת שיוצרת מראה הרמוני.


      




הרמוניה נוספת היא הרמוניה מונוכרומית – שילוב של גוון אחד טהור ותערובות שלו עם לבן, אפור ושחור
ובמונחים שכבר למדנו – לשלב את הצבע הנבחר בשנויים של ערך (כהה/בהיר) ובשינויים של הכרומה (צלילות/עכירות)
כדי להשיג תוצאה הרמונית ממשחק בצבע אחד, יש לעשות שימוש בשילוב של כל הארבעה – הצבע הטהור, שילוב שלו עם לבן, שילוב שלו עם שחור ושילוב שלו עם אפור.
גם כאן העיקרון שנקפיד עליו הוא עיקרון הבהירות.
                                                                                 
                                                                               דוגמאות לשלוש הרמוניות מונכרומיות
 
   
                    הרמוניה בגוונים של חום ונגזרותיו                                הרמוניה בשחור, אפור ולבן                       הרמוניה בגוונים של אדום (*גילוי נאות - החדר הזה אינו יצירה שלי)

יש כמובן עוד סוגים של הרמוניות, אבל נראה לי שזה מספיק.

     
לא פשוט, אה? :-) אכן, צבע היא תורה מורכבת שניתן ללמוד אותה, אבל היא גם עניין שניתן להתמודד איתו בעזרת התחושות שלנו. צריך בעיקר להיות מודעים לחשיבות של הדקויות ולשאול את השאלות בכל בחירה שעושים. רוב הסיכויים שתתנו לעצמכם תשובות נכונות למדי -. אם זה מרגיש לכם לא ממש נעים, או לא ממש רגוע, או לא ממש שלם, נסו לשנות את המינון בין בהיר לכהה או לשנות מעט את אחד הגוונים. נסו אולי לזהות לאיזה סוג של הרמוניה זה הכי קרוב ואז להצמד מעט לחוקי אותה הרמוניה

ועוד דבר קטן - רק למקרה שמישהו לוקח את זה "כתורה מסיני". אז לא!! קשה עד בלתי אפשרי למדוד כמויות של שימוש בצבע ברמה מדוייקת. כל היחסים וההנחיות שניתנו כאן, הם רק כללי אצבע. הם באים לעזור ולכוון, אך אין טעם להתאמץ ולחשב במדוייק. עדיף לנסות ולהעזר בהם בשינויים מזעריים באיזונים עד לקבלת תוצאה שמרגישים איתה נוח

ואם יש לכם שאלות, הערות או כל דבר אחר, אשמח לענות, להסביר, להרחיב ובכלל. מוזמנים להיות חלק מהתנהלות הבלוג. מתחייבת לא להציק עם חומר פרסומי
               בהצלחה
לעמוד הפוסט תאריך: 16/12/2018 14:34:00 תגובות:
תגובות

תראו מה שצבע יכול לעשות – 15 כללים לשימוש בצבע (בבית...)

                           תראו מה שצבע יכול לעשות – 15 כללים לשימוש בצבע (בבית...)
                      
הי, אנחנו בענייני עיצוב פנים – את מי מעניין צבע השיער שלך?
ואני אומרת – צבע הוא צבע הוא צבע. אם הוא חשוב כל כך כשזה רק השיער, אז תארו לכם מה הוא יכול לעשות בבית.
חישבו רגע - כשאתם מתלהבים מעיצוב מסוים, פריט ריהוט או אפילו בגד– האם שאלתם את עצמכם פעם מה הכי משך אתכם? בוודאות זה הצבע. לא תיקנו חולצה (או כורסה, או תמונה) שהגזרה או ההדפס שלה מהממת אם הגוונים לא יהיו לטעמכם. מאידך, אם הצבע תפס את עינכם והצורה לא מושלמת, עדיין תמשכו אליו.

לא השתכנתם? אז בואו נדבר על עלויות - אותה כורסה תעלה אותו דבר אם היא בחום, שחור, אדום או כחול. מה שמשנה את המחיר זה החומר, הגודל, איכות היצור, שם היצרן ועוד דברים רבים, אך כשהמשתנה היחידי הוא הצבע – המחיר יהיה זהה. כך גם לגבי צביעה של קיר, בחירת הווילון, או... החולצה.

עכשיו בואו נדבר על צבעים. וכשאני אומרת צבעים זה יכול להיות גם "רק לבן", או מונוכרומטי (אותו הצבע בגוונים שונים שלו), ועד צבעוני במגוון רחב של צבעים. צבעוניות מתייחסת לכל בחירה שתחליטו, אבל חשוב לתכנן אותה מראש כי הצבעוניות תשפיע על האווירה בבית יותר מכל דבר אחר.  
אז איך עושים זאת? יש מספר כללים שיכולים לעזור במשימה ואני כאן כדי לספר לכם עליהם.

ונתחיל בכללים כלליים
  1. צבעים בהירים נותנים תחושה של מקום גדול יותר מצבעים כהים. או. קיי. - אז את זה אתם כבר יודעים... אבל כדאי לכם להמשיך לקרוא כי למרות שהכלל הזה נכון, זה רק "כלל אצבע". הדבר החשוב הוא השימוש שניתן לעשות בכלל הזה. לדוגמא - צביעה של קיר אחד בגוון כהה יוצרת תחושה שהוא רחוק יותר ובכך למעשה דווקא קיר כהה נותן תחושה של מרחב גדול יותר.
  2. צבעים כהים ו/או בולטים מאוד כגון אדום וצהוב, מומלץ לשים במידות קטנות ע"מ שלא יגרמו לתחושת אי נוחות.
  3. תקרות, ובעיקר תקרות שאינן גבוהות מומלץ לצבוע בגוון בהיר מעט מזה של הקירות מכיוון שהן מקבלות פחות אור ולכן נראות כהות יותר. וכאן, בניגוד למה שכתוב בכלל מס 1, דווקא הכהה נותן תחושה של תקרה נמוכה יותר (מה שיוצר מועקה).
  4. צבעים כהים מחזירים פחות את האור ולכן בחירה בצבעים כהים תדרוש יותר תאורה. לא בעיה - אבל חשוב לדעת
  5. צבעים נראים שונה לגמרי כשהם בסמיכות לצבע אחד או לצבע אחר. הדבר נכון גם לגבי הבדלי גוון קטנים ביותר.  בואו נחזור לדוגמה של השיער. תסתכלו על עור הפנים בתמונה הג'ינג'ית – הוא נראה אדום יותר. ומצד שני, שימו לב לחיוך בתמונה עם השיער הכהה – הוא נראה מלאכותי יותר. וכל זה בגלל הצבע שלידו (נשבעת ששיניתי רק את השיער)     ולכן – כשאתם בוחרים גוון, חובה לבדוק גם את ההשפעה שלו וההשפעה עליו, של הגוונים של ה"פריטים" השונים שאמורים להיות בסמיכות (ריצוף, קירות, ריהוט, דלתות, וילונות וכו). קחו אתכם דוגמאות ושימו אחד ליד השני לפני שאתם מחליטים.
  6. כשאתם בוחרים צבע ממניפה, זכרו שהכמות הקטנה שבדוגמה מטעה מאוד. כמו כן, תנו דעתכם על כך שהצבע יראה אחרת על המרקם של הנייר לעומת המרקם של הקיר. גם התאורה קרוב לוודאי תהיה שונה ואף הזווית של הקיר שונה מזו של המניפה (אותה אתם מחזיקים ביד). אם אפשר, מומלץ לבקש דוגמית של הצבע ולצבוע על חלק קטן של הקיר לפני שצובעים את כולו. לתשומת ליבכם - צילום בטלפון אינו נותן את הגוון המדויק והזיכרון של המוח שלנו עוד פחות!
  7. היו רגישים לתתי גוונים. יש אינספור אדום, או כחול, או חום וכן כל גוון שהוא. אפילו גוונים מוגדרים כמו כחול הפועל, סגול לבנדר, קרם, מוקה וכו יכולים להופיע באופן שונה בכל מניפת צבע. מישהו היה פעם בבית נירלט או טמבור? –ראיתם כמה דוגמאות של "לבן" , "כחול, "ירוק" וכו יש שם? עשרות מכל צבע וכל אחד מעט שונה ממשנהו ופה יותר.
אותו השם - צבע שונה
        בדוגמא שלהלן 6 - "כחול", 6 "אפור"  6 "סגול" - לכולם אותו השם אבל הצבע שונה. 
        היו רגישים בבחירת הגוונים המדויקים והתאמה שלהם אחד לשני.  התאמה נכונה תעשה את כל ההבדל בין הרמוניה לבלגן.
  1. כבר הזכרתי שצבעים יראו אחרת על חומרים שונים ובתאורה שונה. ובכן, נסו לנצל זאת ליצירת עניין. למשל, אם החלטתם שאתם רוצים בית מודרני שרובו לבן, נסו לשלב את הלבן בחומרים שונים. הלבן יתקבל אחר לגמרי על כל חומר וזה יוסיף עומק ועניין למראה תוך שהוא משאיר אותו לבן לגמרי. מצד שני - אם אתם בוחרים צבעוניות מגוונת, השתדלו לא להגזים במגוון החומרים והמרקמים בהם אתם משתמשים כי זה יצור עומס ובלבול בעין.
  2. צבעים יכולים לאחד חללים או לחלק אותם. נסו לעשות שימוש בצבע גם להגדרה של חללים בבית. ובעיקר היו מודעים לכך כשאתם בוחרים גוון או ריהוט לאזור מסוים, אתם בעצם גם מגדירים את אותו האזור ומשפיעים בכך על התחושה הכללית בחלל.
                        
          ריהוט בגוונים שונים לסלון ולפינת הטלוויזיה                           פינת העבודה הופרדה מהמבואה על-ידי צבעים


עכשיו קצת על כל צבע וצבע

אם לא נרדמתם עד עכשיו, אז אתם כנראה באמת בעניין :-)   קבלו – כמה שימושים מומלצים (או לא מומלצים) לגופו של צבע.
  1. הצבעים החמים (אדום, כתום וצהוב) תמיד דומיננטיים יותר, מושכים את תשומת הלב ויוצרים תגובות רגשיות עזות. צבעים אלו אינם מומלצים למקומות בהם רוצים ליצור אווירה של רוגע או למקומות בהם יש צורך בריכוז.
  2. הצבעים הקרים (כחול וירוק) מרגיעים ומעודדים ריכוז. (זו הסיבה שחדרי המתנה בבתי חולים צבועים לרוב בגוון ירוק בהיר)
  3. אפור הוא צבע רגוע, אולם במקום בו השהייה ממושכת הוא משרה דיכאון ואדישות.
  4. צבעי בז' או קרם נחשבים לצבעים שיוצרים תחושה של נינוחות.
  5. על מנת ליצור בחדר אווירה חמימה וביתית אין צורך (ואפילו לא מומלץ) להשתמש בכמות גדולה של צבעים חמים. עדיף ללכת על צבעים מעורבים כמו חום ו/או צבעים המשדרים רוגע ומכילים כמות קטנה של צבע "חם"
  6. מראה אלגנטי משיגים בעזרת שימוש בצבעים בהירים ובמעט גוונים ככל האפשר.
נשמע מסובך? אז כן ולא – צבע היא תורה מורכבת שניתן ללמוד אותה, אבל היא גם עניין שניתן להתמודד אתו בעזרת התחושות שלנו. צריך בעיקר להיות מודעים לחשיבות של שימוש בצבע ולשאול את השאלות בכל בחירה שעושים. רוב הסיכויים שתתנו לעצמכם תשובות נכונות למדי.
וזכרו את הכלל: "אם יש ספק – אז אין ספק". רוצה לומר – אם זה מרגיש לכם לא טוב, כנראה משהו במינון של הצבעים לא מוצלח. היו רגישים לתחושות ונסו לשנות מרכיב אחד. עשו זאת בשינויים קטנים עד ש"זה יעבוד".   
 
לסיום אני חוזרת להתחלה - שימוש מושכל בצבע – זו הדרך הפשוטה והזולה ביותר להשפיע על החלל ולגרום לו להראות כפי שתרצו וזאת מבלי להיכנס להוצאות גדולות. או במילים אחרות: יחס עלות תועלת הטוב ביותר.

 
לעמוד הפוסט תאריך: 21/11/2018 08:39:00 תגובות:
תגובות

הבית של השכן ירוק יותר - על בתים, שיפוצים ועיצוב פנים

הבית של השכן ירוק יותר - על בתים, שיפוצים ועיצוב פנים 
נכון שככה זה נראה תמיד? איכשהו כמה שתכננתם, השקעתם, קניתם וסידרתם, פתאום בא לו איזה שכן (נו טוב, בדרך ככל זו השכנה... אבל אנחנו לא בענייני מגדר כאן) או חבר, או בן דוד ומביא בית פיצוץ. כזה שרק מהתמונות שלו (של הבית, לא של השכן...) הלסת נופלת למטה ונשארת שם כמה דקות, ובלוטות הקנאה והערכת העלויות מתחילות לייצר אצלנו דימויים, וחישובים וחוסר שביעות רצון.
ואז שלב ה -
"נו טוב, הוא עשה אקזיט – הם יכולים להרשות לעצמם...."
"זה מוזיאון ולא בית.... מקורי, אבל נורא קר"
"הם בטח סידרו במיוחד בשביל הצילום. אין מצב שהבית ככה ביומיום" (ברוררר)
אז במקום לקטר, לחלום, לקנא ולוותר – בואו נראה מה כן ניתן לעשות. ולא, לא אני לא מתכוונת להרוס לשכן את השטיח ):
בבלוג הזה נדבר בדיוק על זה - איך עושים, מה עושים, מה לעניין תקציב וכל זה, טרנדים, חומרים ועוד. 
מה שיעניין אותי ואתכם (אם תהיו מספיק נחמדים כדי להגיב), מה שמקפיץ לי את הפיוז ומה שמחמם לי את הלב. עצות, טיפים, פתרונות, דוגמאות.


והפעם - 5 עקרונות בסיסיים לעיצוב הבית

זאת יריית הפתיחה אז אני מזהירה מראש – זה רק בנקודות. הפעם אני לא אתעמק ולא ארחיב. רק הצגה כללית מאוד של הנקודות כדי שתקבלו מושג על מה באמת חשוב ואיזה שיקולים יש לקחת בחשבון. ואז תבינו, שאם עושים את זה נכון, זה אפשרי. בבלוגים הבאים מבטיחה להרחיב, להסביר ולתת דוגמאות.

יאללה, מתחילים:
  1. תכנון("נו ברור - גילתה לנו את אמריקה זאת...") אבל תכנון זה לא רק למדוד את המרחק בין הקירות ואורך הספה הנחשקת לפני שקונים אותה. וגם לא רק לבדוק את איכות ואמינות הספק והחומר והמוצר. ותתפלאו - גם לא מספיק לבדוק אם הגוונים מתאימים.
  • תכנון זה לזהות את הצרכים שלכם ולראות את האפשרויות והמגבלות שבבית. מה מתאים מההיבט הזה (מידות ומגבלות) ומה מתאים לדפוסי חייכם.
  • תכנון זה החלטה על קונספט - בחירת קוו מסוים והחלטה על המראה שאתם רוצים.
  • תכנון זה הגדרת התקציב והתאמה של התוכניות ולא ההפך.
  • תכנון זה החלטה על מה מוותרים אפילו אם ממש רוצים, אבל זה לא מתאים או לא משתלב או לא נוח או לא איכותי או סתם יקר.       
     תכנון זה עוד הרבה מאוד דברים. מבטיחה להסביר יותר בעתיד, אבל מי שכבר לא יכול לחכות, יוכל למצוא תשובות כאן 
  1. פרופורציות – זה בעצם מושג מתחום המתמטיקה. פרופורציה פירושה יחס מתאים ומאוזן של שני דברים. מידתיות. בעיצוב מדובר על הרבה יותר משני דברים שצריך לתת את הדעת על היחסים בינם:
  • פרופורציות בין הגודל של הריהוט והפריטים לגודל הבית/דירה/חדר ובינם לבין עצמם.
  • פרופורציות בין הסגנון, הגודל והצורה של הפריטים.
  • פרופורציות בין הגוונים והצורות והגדלים.
     פריט שאינו פרופורציונאלי יוצר תחושת חוסר נותות. ולא משנה כמה הוא יפה בפני עצמו, אם הוא קטן מידי, החלל יראה דל. אם       
     הוא גדול, זה יראה עמוס. אם הצורה מורכבת מידי עבור החלל זה יצור בלגן, ואם היא פשוטה מידי זה יראה סתמי. אז חבל...
     והעניין הזה של פרופורציות משתנה מבית לבית, מאדם לאדם ומבחירה אחת לאחרת. אבל הוא מאוד מאוד חשוב.
  1. קונספט – אווירה, סגנון, מראה, עניין. אותו דבר מיוחד שמרגישים כשנכנסים לבית או מתסכלים בתמונה במגזין או בפייסבוק. גם אם לא ניתן  להגדיר אותו במילים, הוא יורגש בבית והוא שיעשה את ההבדל. תכננו ובחרו כך שתהיה סוג של אחידות וחוויה ברורה בבית. הדבר המשמעותי ביותר הוא התחושה.
  • תחושה יכולה להיווצר על ידי פריטים בעלי קווים דומים או דווקא ע"י פריטים שונים שיוצרים סינרגיה ביחד.
  • תחושה יכולה להתקבל על ידי שילוב מיוחד של גוונים.
  • תחושה יכולה להתקבל על ידי חללים ריקים, או לחילופין דווקא על ידי עומס.
  • תחושה יכולה להתקבל על ידי דיוק מוקפד ובחירה נכונה של פריטים.
     בית יכול להראות נקי ומודרני, כפרי וחמים, אקלקטי ומרענן, קלאסי או אלגנטי – מה שחשקה נפשכם. רק שיראה!! זה לא עניין של         
     הגדרות סגנון זה או אחר. זה הדבר שיוצר את הרושם הכללי. אותו רושם מיוחד שיגרום לשכנה לקנא (יששש..) ולכם להרגיש נפלא.         אוסף או מבחר של דברים יפים, לא עושים את העבודה אם הם לא יוצרים ביחד משהו שלם.
  1. צבעים וגוונים 50 גוונים של אפור והוא כולה מורכב משני צבעים!! (ושלושה ספרים ושני סרטים(-: ) אז אתם מבינים מה שצבע יכול לעשות...
  • עכשיו הירוק – זה כבר סיפור אחר... גם הוא מורכב משני צבעים - כחול וצהוב. אבל מה קורה לו במפגש עם לבן או שחור?
  • והחום בכלל... - ידעתם שחום זה כחול, צהוב ואדום? ואז נכנסים לתמונה גם לבן ושחור במינונים שונים. ופתאום יש לנו בז' ומוקה ואפילו שמנת.  
  • ולא, לא שכחתי את הכחול, האדום, הסגול והצהוב.                                
אבל אמרתי שזה רק מבוא. מה שחשוב לי שתבינו, זה שכל "שם צבע" זה אינסוף גוונים. ואיך זה נוגע לנו? שימו לב לדקויות ולמינונים שמהם מורכב הצבע בו אתם מעוניינים. אל תשאלו את עצמכם רק אם "כחול וחום הולכים טוב ביחד" שאלו איזה כחול הולך עם הגוון של החום שכבר יש לכם בית. בחרו תוך שאתם בודקים כל פריט ליד הפריטים האחרים ובתאורה נכונה. וכן – גם לריצוף יש צבע וגם לשידה מעץ, ולשיש, ולחלון.
 
רוצים לעשות ניסיון? - שימו אריח אפור אחד ליד אריח אפור אחר (בחנות, כמובן) ופתאום אחד מהם יראה לכם קצת נוטה לחום, או לירוק, או לכחול. וההבדלים הקטנים האלו עשויים להיות מובלטים ליד קיר שתיצבעו או ספה שתבחרו, או אפילו בתאורה מסויימת. תכנון נכון של הצבעוניות הוא יותר מחצי הדרך לבית מדהים. הן אם אתם בעניין של הרבה צבעים, או דווקא מעדיפים שחור לבן, הן אם אתם בעניין של "חמים ונעים" או דווקא "רענן ומרגיע" – הצבע יכול לעשות זאת. והרבה יותר בזול מכל אלמנט אחר.
זה קצת מורכב, אבל דווקא בתחום הזה יש כמה חוקים שיכולים לעזור ועל זה בפוסטים אחרים.
  1. תאורה – טוב זה כבר עניין מסובך. נדבר על זה בהמשך. בשלב זה נגיד רק שלא מספיק לבחור גופי תאורה לפי טעמכם וגם לא מספיק להתאים לסגנון הבית. בתכנון התאורה יש לתת את הדעת על המיקום, החוזק, הגוון, הזווית, הגודל והעיצוב של הגוף, ועוד. גם לזה נקדיש בלוג נפרד. בינתיים, אם אתם צריכים את המידע כבר עכשיו, אז כאן תוכלו למצוא עוד בנושא הזה כאן.   
 תגובות הערות, שאלות – יתקבלו בשמחה. ככל הניתן אשתדל גם לענות מהר ולפרסם את מה שתכתבו.
 להתראות בקרוב – הבלוג הבא יהיה (כנראה) על אחד מחמשת הסעיפים שציינתי. אבל לעומק.

 
לעמוד הפוסט תאריך: 20/10/2018 11:57:00 תגובות:
 
FacebookGoogle+Twitter